ESTETICA ÎN FOTOGRAFIE – filozofie a frumuseții.

Estetica; filozofie a frumuseții.

ESTETICA ÎN FOTOGRAFIE

Ce considerăm că este frumos? Ce este frumosul?

Cu aceste întrebări se începe un studiu despre estetică.

Estetica este o ramura a filozofiei, care tratează frumosul și gustul artistic, bazându-se pe sentiment și emoție. Estetismul (mișcarea estetică) este o mișcare artistică a secolului 19, care subliniază valorile estetice în detrimentul temelor socio-politice din domeniul artelor frumoase. Așadar, mișcarea estetică, și tot ce derivă din ea, se referă la artele frumoase. În 1961, Paul Weiss, în cartea sa, “Cele nouă arte de bază”, desemnează ca fiind arte: dansul, muzica, arta de a compune muzică, poezia, proza, arhitectura, sculptura, teatrul ți pictura. Dar nu fotografia, deși la acea vreme existau multe voci care susțineau că și fotografia ar trebui să ocupe un loc pe “podiumul de aur” al artelor consacrate sau definitorii pentru civilizația noastră. Părerea lui Paul Weiss era că un fotograf are în foarte mică masură sau deloc valori estetice și nici nu poate dobândi aceste valori, atâta vreme cât el mânuiește o cameră foto.

Mulți fotografi celebri au părăsit pictura în favoarea fotografiei (Henri Cartier-Bresson, Man Ray), iar cel putin doi pictori celebri au recunoscut că s-au inspirat din arta fotografică în picturile lor (Manet ți Degas). Cu toate că au existat motive suficiente pentru ca fotografia să ocupe un loc între artele frumoase, aceasta nu a fost acceptată, în ciuda fotografiilor valoroase ale marilor maestri ai fotografiei și a insistenței cu care au promovat fotografia, ca artă frumoasă. În timpurile moderne, fotografia și-a câștigat un loc bine definit în lumea artistică, iar acest lucru se datorează unui Alfred Stieglitz, Bresson, Man Ray, Ansel Adams, Robert Capa, şi alţii. Toate aceste nume, care au facut istorie în fotografie, au cizelat fotografia, ridicând-o la rang de artă.

Personal, consider că popularizarea fotografiei, în acest moment, se face punând foarte mult accent pe tehnica fotografică și pe uneltele fotografice și mai puțin pe esența artistică, estetică și elementele de estetică din fotografie.

Dacă aș atribui o definiție a esteticii, aceasta ar fi: ramura a filozofiei care subliniază frumusețea înconjurătoare și bunul gust.

Croce, autorul scrierii “Esența esteticii”, a dezvoltat conceptul de expresivism estetic, prin care un artist, prin arta lui, trebuie să transmită emoții și sentimente.

Conform lui Collingwood, rezultatul unui act artistic trebuie să fie o esență a unor emoții, iar rolul artistului este acela de a clarifica și articula emoții pentru comunitatea artistică sau pentru publicul privitor.

Dar când vorbim despre un artist și de o comunitate artistică/public privitor, atunci estetica trebuie privită prin prisma dualității: artist – privitor. Fiind două “tabere”, subiectivismul este la el acasă, iar “magia” intervine atunci când artistul, prin rezultatul actului artistic, reușește să transmită emoția dorită.

La ce ne ajută să gândim fotografia în termeni de estetică? Eu am beneficiat de 2 lucruri, pe care vi le împărtășesc, în cele ce urmează:

  1. În primul rând ne va ajuta în a începe să gândim fotografia. Din punct de vedere tehnic și emoțional. Atunci când o privim, dar și când o realizăm.

Ne va da posibilitatea de a întelege cum să transmitem emoția momentului, ce pare absolut imposibil de transmis, într-un format 2D. De exemplu: mirosul primăverii într-o grădina plină de copaci înfloriți, cu un sunet discret al vântului printre crengile copacilor și cântecul păsărilor. Acestea sunt specifice acelui moment și, la prima vedere, imposibil de imprimat pe vreun captator. Privitorul nu este acolo, emoția este doar a noastră. Un coșmar, nu? Cum să transmitem așa ceva ? Cum să folosim, tehnic, camera foto pentru a surprinde ce dorim? Ce obiective foto folosim? Care sunt setările potrivite? Ce tehnică de procesare? și alte asemenea întrebări.

De mare ajutor în a găsi răspunsuri la întrebările de mai sus este vizualizarea a zeci de mii de fotografii și interpretarea lor din punct de vedere al emoțiilor transmise, dar și din punct de vedere tehnic. În afara faptului că învătăm să experimentăm imprimarea propriilor emoții și sentimente în fotografie, creăm o memorie fotografică care va veni în sprijinul creativității noastre ca fotografi. Totodată, de mare ajutor este critica primită și oferită, discuțiile cu alți fotografi.

Educație vizuală și evoluție. Eu așa definesc acest proces de a ma întreba ce transmite fotografia, ce emoție, gând, stare îmi sugerează, cum s-a realizat fotografia, de ce s-a făcut așa și nu altfel, cum aș fi făcut eu, etc. Este un proces de analiză și introspecție, dar și de învățare.

  1. În al doilea rând, o analiză profundă a esteticii în fotografie, ne învață să vedem compoziția și stilurile de compoziție.

Lumina, unghiurile, liniile directoare, cromatica, treimile de aur, triunghiurile, alb și negru,  DOF, texturile, toate pot transmite emoții, un sentiment de frumos, o dorință, pot imprima o acțiune.

Ca să îl parafrazez pe Eric Kim, estetica în fotografie ne ajută să facem fotografii care îi inspiră și îi motivează pe ceilalți să facă propriile fotografii, sa fie dinamici, să trăiască, să creeze, să viseze.

În încheiere, vă provoc la câteva exerciții de fotografie :

  1. Vizualizați zilnic 100 fotografii din stilul care va atrage cel mai mult, timp de 10 zile;
  2. Analizați cele 100 de fotografii din punct de vedere compozițional și emoțional;
  3. Oferiți feedback unor fotografi pentru cel putin 5 fotografii și cereți feedback de la alți fotografi pentru 5 fotografii ale dumneavoastră;
  4. Încercati să faceți o fotografie care să redea cuvântul PARFUM ;
  5. TRĂIȚI – CREAȚI – VISAȚI;

Dați subscribe !

Bibliografie :

  1. Eric Kim – Aesthetics in photography
  2. Naom Rosenblum, A World History of Photography (New York: Abbeville, 1984).
  3. Aaron Scharf, Art and Photography (New York: Penguin, 1986).
  4. Public Broadcasting Services, American Photography: A Century of Image (Alexandria, VA: Public Broadcasting Services, 2000).
  5. Robert Leggat, A history of Photography. (2001) [Online] Available: http://www.rleggat.com/photohistory/
  6. Collingwood, R.G. The Principles of Art. Oxford: Clarendon, 1950.
  7. Collingwood, R.G. Essays in the Philosophy of Art. Bloomington: Indiana University Press, 1964.

Weiss, Paul. Nine Basic Arts. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1961

Autor

https://www.creativewizards.ro/personnel/marius-popescu/

Leave a Reply

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

This website uses cookies. We do not collect or share any data. Our cookies are for site security and traffic analytics only. If you’re ok with this, stay with us.