Fotografia Culinară, Aspecte Principale

Aspecte principale

Fotografie Culinara

Atunci când vorbim despre fotografie culinară, avem o mulțime de aspecte de care să ținem cont, iar în articolul acesta vom încerca să lămurim o parte din aspectele principale pe care noi le-am identificat în lucrul cu industria horeca.

Fotografia culinară este cu siguranță una din cele mai interesante tipuri de fotografie comercială. Avem o multitudine de posibilități creative în alegerea luminii, fundalului, butaforiei și suportului pe care sunt așezate preparatele, așadar un întreg puzzle pe care trebuie să îl rezolvăm pentru a reda cât mai creativ senzațiile și trăirile pe care localul își propune să le experimenteze viitorii clienți.

Comunicarea cu personalul localului este un alt punct esențial în obținerea unor imagini cu un impact puternic. Cu ajutorul comunicării eficiente ajungem la cunoașterea conceptului restaurantului în care ne aflăm pentru a fotografia. De la mobilier, instalație de iluminare, miros specific, la forme ale recipientelor și ustensilelor de servire, preparate și cromatică utilizată, toate acestea trebuie identificate și folosite ca atuuri în pregătirea sedinței foto.

Nu se rezumă totul la așezarea unei surse de lumini, poziționarea farfuriei și fotografierea acesteia.

Este foarte important să întelegem conceptul restaurantului și felul în care Bucatarul Chef și-a folosit cunoștințele și imaginația pentru a crea farfurii ce încântă vizual, olfactiv și desigur gustativ, pe cel care urmează să comande respectivul preparat. Totul în armonie cu specificul restaurantului.

În punctul acesta începe procesul de creație al fotografului.

Fotografia ca instrument este destul de limitativă atunci când ne raportăm la stimularea altor simțuri în afara văzului. Acest lucru reprezintă o provocare pentru fotograf.  În urma informaților colectate despre local și preparate, fotograful are sarcina, ca împreună cu echipa localului, să găsească soluții optime prin care să stimuleze publicul dincolo de văz. Este necesar să identificăm elemente prin care sugestionăm simțul olfactiv, trebuie să oferim atenție texturilor și culorilor din farfurie, sa căutam elemente cu care să descriem aromele prezente, practic avem datoria de a crea senzații dincolo de imgine.

 

Cum începem un proiect foto culinar?

Totul începe cu prospectarea localui și cum deja am menționat, o discuție cu echipa despre ce urmează să transmitem cu viitorul material fotografic. În acest punct colectăm informațiile necesare pentru sedința foto. Clarificăm situația de iluminare, nevoia de completare a luminii, discutăm despre cromatica farfuriilor, despre recipiente și ustensile, despre materia brută folosită ce ne-ar putea fi de folos în exemplificarea și redarea conținutului preparatelor din restaurant: sosuri, plante aromatice, produse cu orgini speciale.

Ce lumină folosim?

Lumina în fotografia culinară este la fel de importantă ca preparatul din farfurie. Cu ajutorul luminii, putem scoate în evidentă: texturi, volume, culori sau le putem distruge dacă lumina este deficitară. O lumină plată va minimiza aspectul farfuriei pe care o avem în față. O farfurie iluminată corect, va scoate în evidență volumele preparatelor și îmbinarea acestora în farfurie. Trebuie să acordăm atenție suportului pe care se servește respectivul preparat, formei pe care preparatul o capătă în urma poziționării în recipient și este necesar să acordăm atenție culorii recipientului de servire, să nu îl distrugem prin supraexpunere. Cel mai bun exemplu este reprezentat de o farfurie albă cu conținut închis la culoare, tendința este să expunem corect preparatul și să nu acordăm atenție recipientului. Este necesar să găsim o balanță în iluminare prin care ambele să fie expuse corect.

Cum alegem fundalul?

Fundalul poate fi reprezentat de backgroundul estompat al restaurantului sau putem pregăti cu ajutorul diverselor elemente de butaforie, un fundal special. Dacă sunt necesare fotografii pe fundal neutru, atunci alegem un background care să separe  recipientul și preparatul de fundal ori realizăm separarea prin iluminare.

Cum alegem butaforia?

În funcție de ce urmează să fotografiem, ne putem face o listă cu elementele necesare sedinței foto. Fie că vorbim de contraste de cantitate și așezăm un element care să corespundă cromatic cu ce avem în farfurie, fie că vorbim de texturi speciale precum un sac de cânepă alături de boabe de cafea sau de paternuri prin care subliniem importanța unui element prezent în farfurie. Creativitatea și bunul gust ne vor conduce către cele mai bune alegeri pentru compozițiile noastre. Nu trebuie să ne limităm imaginația și să rămânem blocați într-o singură alegere.

Cum alegem recipientele pe care sunt așezate preparatele?

În acest punct este foarte importantă colaborarea fotografului cu echipa localului. Este foarte probabil să detină seturi de recipiente speciale ori să fie dispuși să investească la recomandare. Este la fel de probabil  să nu aibă deschiderea către modificarea recipientelor de servire, în orice caz, acest aspect se stabilește în faza de prospectare și discuție. E important ca cel care vizualizează fotografiile să primească la servire acel preparat exact așa cum a fost prezentat. În ultima vreme, restaurantele au început să înțeleagă importanța recipientelor de servire și să modifice în funcție de preparat, de la suporturi negre de piatră, la recipiente din fontă sau alamă, la farfurii în forme diverse cu cromatică diferită care se potrivesc perfect preparatelor din portofoliu.

Cum edităm fotografia culinară?

Finalul unui proiect foto culinar îl reprezintă post-procesarea fotografiilor. Am observat o sumedenie de fotografi și restaurante care modifică drastic aspectul produsului final, îndepărtându-se de realitatea preparatului servit. Modificările, de obicei, constau în adăugarea unui surplus consistent de contrast ce modifică textura preparatului, mai ales când este aplicat pe un fisier de tip JPEG, comprimat deja. Modificarea temperaturii de culoare ce poate denatura cromatica unui element sau mai multora din farfurie, supraexpunerea sau subexpunerea fotografiilor, desaturarea sau suprasaturarea unor canale de culoare în mod nenatural pe o anumită nuantă sau mai multe, scăzând din calitatea aspectului preparatelor. Folosirea filtrelor de pe rețelele sociale, care distrug munca fotografului și echipei, deoarece modifică drastic aspectul inițial. Este necesar să balansăm imaginea pentru a reda în mod cât mai real ceea ce un potențial client va găsi în restaurantul prezentat. În prima parte a articolului am menționat de câteva ori aspecte ce țin de stimularea simțurilor. Creierul uman este capabil să creeze senzații legate de toate simțurile prezente în organismul uman. Avem responsabilitatea de a prezenta un preparat în fotografie, cât mai aproape de ceea ce va întâlnii un potențial client în localul în care îl invităm prin fotografiile noastre.

Nu de puține ori am fost păcăliți de imagini incredibile ale unor preparate, iar cand am pășit în restaurantul respectiv am rămas dezamagiți, pentru că nimic din ce văzusem nu era conform cu realitatea.

Vom reveni asupra subiectului și într-un episod despre fotografia culinară pe canalul nostru de YouTube la care vă invităm să vă abonati: https://www.youtube.com/creativewizardsstudio

 

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

This website uses cookies. We do not collect or share any data. Our cookies are for site security and traffic analytics only. If you’re ok with this, stay with us.